m232, Föräldraassistent, ett framtidsyrke för utarbetade yrkesverksamma

Idag har jag ägnat mig åt telefonnummerletning-Många företag är inte förtjusta i telefonsamtal och de försvarar sig ofta med hemsidor med svar på vanliga frågor eller, om telefonnummer trots allt förekommer, långa telefonköer. Det vill att man har gott tålamod och billigt abonnemang och att linjen inte bryts när det bara finns 20 personer i kön före. Hursomhelst beväpnade jag mig med tålamod och en tillförlitlig telefonlinje(fiberkabel) och lyckades faktiskt i  de två fall det gällde komma fram till en person som såväl kunde besvara mina spörsmål som åtgärda de problem jag påtalade. Det kan löna sig att vara seg och övervinna hemsidor och andra kommunikatitonsskydd.

Min mobiltelefons display har knäckts på grund av ovarsam behandling. Det kan också vara så att mobilen inte gillar min bloggar. Vem känner till mobiltelefoners själsliv? Så nu börjar mobilbyte bli en nödvändighet. Jag har dock då ett stort problem, Jag valde vid förra mobilbytet en Iphone, som av så många sades vara överlägsen genom en genial och lättfattlig logik. Det är möjligt att det var så, men dess logik var uppenbarligen inte förenlig med den jag har, som uppfostrats av androider- Nu vill jag gå tillbaka till en android, dock avser jag i närtid göra en resa vars alla biljetter och reservationer finns i Iphonen. Och även om jag vet att firman som säljer mobilerna kan vara skickliga att överföra information mellan olika mobiler finns uppenbar risk att detta kommer gå snett och jag hamna i utlandet med biljetter som inte kan tolkas. Jag har visserligen skrivit ut de mest kritiska dokumenten, men jag tvekar Usch vad jag velar. Dessutom har mina ögon blivit sämre, vilket indikerar behov av en mobil med större display. Men då kan jag inte längre få ner mobilen i min bröstficka. Och då står jag i samma bryderi som jag gjorde den gång i tiden då jag lade av mig kavajen och plötsligt gjorde räknestickan hemlös. Å  andra sidan grälar min fru på mig över hängande bröstfickor, så hon skulle kunna bli lyckliggjord av en bröstfickeoanpassad mobil.  Tänk att det skall vara så svårt att byte ut en mobil. Eller att vara märkesotrogen som det kanske heter på dagens affärsspråk, fast då naturligtvis på engelska. (CI, custom infidelity??).

Jag läser också i tidningen att vi 40talisters överlevnad börjar bli ett ekonomiskt problem eftersom vi är så många och förmodligen kommer att behöva hjälp vid den tidpunkt då även vi drabbas av dagens frånvaro av ålderdomshem. Så det börjar ställas krav på oss att vi bör snabba upp vårt frånfälle för att inte utgöra en ren belastning för samhället. Alternativt kanske man skulle uppamma alla överstressade yrkesverksamma barn att börja utbilda sig till föräldrahjälpare på heltid. Och så har kuttingen gått runt ett varv.

 

 

Publicerat av

benbe39

Har tidigare skrivit bloggen Pensionismer på Metrobloggen. Eftersom denna verkar havererad, försöker jag nu använda denna siten.

Lämna en kommentar